شاهزاده رضا پهلوی ازعملکرد ساواک انتقاد می کند


شاهزاده رضا پهلوی در خاطره ای برای جمعی از کنشگران در تاریخ ۲۹ بهمن و در واکنش به سخنان ثابتی رئیس ساواک وقت که در برنامه افق مطرح کرده بود ٫ گفت:

((( در زمانی که به تایلند برای دیدار یک محیط کشاورزی رفته بودیم وزیر کشاورزی آن زمان همراه بود و من انتقادی را از صحبتهای وی مطرح کردم . روزنامه ای گزارشی از حضور من به در آن مجموعه کشاورزی تهیه کرد. وزیر کشاورزی از این انتقاد ناراحت شده بود و پیام داده بودند که این انتقاد به مصالح کشور نبوده است و نباید مطرح می شد.

وقتی من به عنوان ولیعهد آزادی انتقاد نداشتم ٫ چه انتظاری در مورد آزادی مخالفین جدی حکومت و فعالین هست؟ ساواک از وظایف خود برای حفظ امنیت مردم خارج شد و هر حرف مخالفی را با عکس العمل بگیر و ببند پاسخ داد و از وظایف اولیه خود به طور کامل خارج شد.

شکنجه فی نقسه کار غلط و محکومی است. اگر به هر نوعی بخواهیم شکنجه را توجیه کنیم به بهانه تروریست بودن یا بهانه نجات جان ۱۰ نفر دیگر ٫ این مساله شکنجه هیچ نقطه ای برای توقف نخواهد داشت! شروع نقض حقوق بشر مثل سرطان با یک توجیه شروع می شود و سفسطه های جدیدی برای گسترش آن پیدا خواهد شد!)))

شاهزاده در پاسخ به سوال یکی از فعالین که پرسید اگر شما با این افکار و انتقاداتتان به آن روز برگردید چه می شود پاسخ داد:

((( اگر با این صحبتهای امروزم به آن روز برگردم ٫ احتمالا توسط ساواک به عنوان مخالف بازجویی می شدم و مخالفت من تحمل نمی شد. انکار این مساله هیچ دردی را دوا نمی کند ٫ چون باید از تاریخ درس گرفت تا آن را تکرار نکرد.

حقوق بشر در آن زمان نقض شده است ٫ شکنجه وجود داشته است و محکوم کردن این موضوع خارج از مساله منافع گروهی و جناحی است. باید آن را محکوم کرد همان گونه که امروز این مساله نقض حقوق بشر را در ایران محکوم می کنیم و پیگیر حقوق بشر هستیم. حقوق بشر نباید در گستره زمان تعریف شود. شکنجه محکوم است ٫ با هر بهانه ای٫ در هر حکومتی و تحت هر شرایطی . چه می خواهد ساواک باشد ٫ چه وزارت اطلاعات ٫ چه گوانتانامو و چه شدید یا ضعیف! )))

منبع

۹ نظر:

  1. خوب معلومه جناب ،،، آخه اون آقا اومده میگه شکنجه نبود ،،، اون که یک مهره سوخته است و مسولیتی نداره، خوب دروغ میگه ،،، شاهزاده که نمیتونه در دوران روحانیون دزد ،،، با دروغگویی دل مردمش رو به دست بیاره، کار درستی کرد و حقیقت رو گفت ،،، صد آفرین به شاه جوان

    پاسخحذف
  2. آفرین بر آقای رضا پهلوی . ایشان واقعا نشان می دهند که یک لیبرال-دموکرات هستند .

    پاسخحذف
  3. من در جلسه بلاگرها با رضا پهلوی حضور داشتم
    وقتی دوستان از او در ارتباط با ثابتی سئوال کردند
    بسیار محکم و قوی در ارتباط با منع شکنجه صحبت کرد
    خیلی جالب خواهد بود که در یک رسانه همه صحبت های او در ارتباط با شکنجه برای همه مردم ایران پخش شود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خانم گلستان گرامی ،کاش گزارش کامل سخنان ایشان را منتشر می کردید....چرا که متاسفانه در این مورد برخی افراد من را به خاطر درج این مطلب در وبلاگم ،شدیدا مورد حمله قرار می دهند در حالیکه تنها هدف من این است که واقعا افکار و اعتقادات دمکراتیک شاهزاده را مردم ایران بشناسند و به آن واقف باشند

      حذف
  4. درود بر رضا پهلوی
    به شجاعت شما افرین می گویم. اتقاد از عملکرد خود یا دیگران حتی اگر آن دیگران پدر انسان باشد انسان را بزرگ می کند و شایسته تکریم.
    هادی

    پاسخحذف
  5. .
    درود بر شاهزاده پهلوی که ساواک رو محکوم کرد اما عجیب که چیزی از پدر بزرگوارشون به میون نیاورد !
    .
    مگر ساواک بدون فرامین پادشاه خوبان میتونست قدم از قدم برداره ؟!
    .

    پاسخحذف
  6. به نظرم موضع آقای رضا پهلوی در رابطه با ثابتی سر شکنجه گر خوبست. اما برای گشودن گره همکاری با جریانات آزادیخواه حتما لازم است بگوید که رژیم مورد مظر او با رژیم شاهی پدرش متفاوت است و عملکرد پدر زا به صراحت به نقد کشد

    پاسخحذف
  7. البته این برخورد را نباید نفی کرد. ولی با این همه تاخیر نسبت به مصاحبه یک جانی و بدون نام بردن از او بعنوان یک جنایتکار علیه بشریت، برخورد او خیلی نرم است. می گویند ثابتی جز هیات مشاورین اوست. بنظر می رسد که باید از او ابراز انزجار می کرد که نکرد.

    پاسخحذف
  8. BARGHARAR BAAD MARDOMSALARI

    پاسخحذف