نامه شاهزاده رضا پهلوی به دبیر کل سازمان ملل :




جناب آقای بان کی‌ مون

دبیر کل سازمان ملل،

عالیجناب،

با توجه به مقام ویژه و منحصر به فرد شما، تصمیمتان برای شرکت در اجلاس سران غیر متعهد که در تهران برگزار خواهد شد ، توجه ویژه‌ای را به به فرد شما معطوف خواهد داشت. نقش بسیار مهم دبیر کل سازمان ملل به عنوان رهبر این سازمان ، سازمان مللی که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد و قسمتی از منشور و مأموریت آن به شرح زیر است:
'' برای محفوظ داشتن نسلهاي آينده از بلاي جنگ، که دو بار در طول حیات ما ،اندوه بی‌ پایانی را برای بشریت به ارمغان آورده و با تاکید مجدد بر ایمان به حقوق بنیادین انسانی‌ ،برابری حقوق مرد و زن ، برابری ملت‌ها اعم از کوچک و بزرگ و برای ایجاد شرایطی جهت حفظ عدالت و احترام به الزامات ناشی‌ از تعهدات و سایر منابع حقوقی بین‌ المللی ، همچنین تشویق به پیشرفت اجتماعی و شرایط زندگی‌ بهتر در سایه ی آزادی بیشتر....''''
و پس از آن ، جنبش غیر متعهد جهت پیش بردن اهداف اصلی‌ منشور سازمان ملل تشکیل شد،کشور‌های عضو این جنبش متعهد به اصولی، مشهور به ۱۰ اصل باندونگ، میباشند، و باز مهمترین این اصول همان احترام به حقوق بنیادین انسانی‌ است.احترام به حقوق بنیادین انسانی‌ اولین قسمت منشور جنبش غیر متعهد است ،همین اجلاسی جنبشی که شما، عالیجناب در تهران برای آن حضور خواهید یافت.
با یک طنز بزرگ و کاملا مصیبت وارانه ،رژیم آخوندی به طور سیستماتیک به نقض فاحش حقوق بشر شهروندانش ادامه میدهد. جنایاتی که کاملا خارج از تصور هستند. حقیقت تلخی‌ است و واقعیتی که بار‌ها به خدمت شما توسط شهروندان و سازمان‌ها یِ زیادی از جمله خود شورای حقوق بشر سازمان ملل و گزارشگران ویژه و دیده بان حقوق بشر در ایران به سمع و نظر شما رسانیده شده است.
حضور شما، عالیجناب در تهران به عنوان یک حالت و فرصتی منحصر به فرد، در چنین کنفرانس مهم و پر بیننده‌ای از نزدیک زیر نظر خواهد بود. در حالیکه تحت اوضاعی وخیم هزاران زندانی سیاسی که در سلولهای کشور میزبان شما و رو به مرگ ،چشم انتظار کمک هستند، حضور شما تحت هیچ شرایط و یا پروتکل سیاسی فراموش نخواهد شد .

ءءءءءءءءءءءءءءء
به وضوح ، کنفرانس تهران در جستجویِ راه‌هایی‌ برای کاهش ** تحریم‌ها ** خواهد بود.در حالیکه توجه هزاران مرد و زن ،پیر و جوان به این کنفرانس پر هزینه ،پذیرایی‌ و اطلاعیه‌های دراماتیک معطوف میگردد، انسان‌هایی‌ که از شرایط غیر متعارف، بی‌ رحمانه و تهدید آمیز رنج میبرند و تحت شکنجه مستقیم دستان میزبان شما هستند. به هر حال ، بخاطر آگاهی‌ شخص شما از تمام این وقایع،‌اعتماد بسیار بالاییست که شما شرایط زندانیان سیاسی را خاطر نشان خواهید کرد، اگر به رژیم ایران بدون توجه و باز خواست بخاطر شرایط زندانیانش توسط سازمان ملل،اجازه ارتباطات جهانی‌ داده شود، در چنین حالتی، امید بسیار کمی‌ برای زندانیان باقی‌ خواهد ماند، در این موقعیت ، رهبر معظّم رژیم، آیت الله خامنه ای، کنفرانس تهران را در موقعیتی افتتاح می‌کند که قلم‌های زیادی را شکسته و هزاران هموطن بی‌ نام و نشان ما را در سلول‌های زندان محبوس و تحت شکنج هنگاه داشته است... در تهران، شهری که میزبان شما و تمام سران جنبش غیر متعهد است
برای رژیم ایران، فقط کافیست صدای اعتراضی، شکایتی، تظاهراتی از جایی‌ شنیده شود،بی‌ توجه به اینکه قانونی‌ است یا نه، مستدل است یا نه، از جانب موافق است یا مخالف، رژیم تنها با یک روش پاسخ میدهد: تنبیهی بی‌ رحمانه، سریع و خرد کردن فرد. آن هم با احساس دلیری و لاف زدن، تمام این حالت فقط و فقط نتیجه یک مورد است : آنها نه احساس پاسخگو بودن را دارند و نه هرگز از آنها باز خواست شده است.
تا به آن حد که حتی آیت الله سید حسین کاظمی بروجردی،روحانی برجسته و قابل احترام، همینطور آقای میر حسین موسوی، کاندیدای ریاست جمهوری نظام اسلامی نیز مورد خشم رژیم واقع گشتند. و هر دو این افراد سلامتیشان به خطر افتاده ولی‌ همچنان به عنوان زندانی سیاسی در حبس به سر میبرند.
در وضعیتی مشابه آیت الله بروجردی، یک کشیش در حال آموزش بود که او نیز حتا از شکنجه‌های شدید جسمی‌ معاف نشد ،همانطور که آقای میر حسین موسوی در طول سه‌ سال باز داشتش. در عین محروم بودن از خدمات درمانی تحت شکنجه‌های شدید روحی‌ بوده است.
در حالیکه شاهد تحولات سریعی برای تقاضای پاسخگویی هستیم و نا فرمانی مدنی و مخالفت بدور از خشونت درحال شدت گرفتن است ، در این مقطع ، توجه بین‌ المللی به اوضاع مصیبت بار ما در ایران کاملا ضروری و انرژی بخش مردم ایران خواهد بود. کمکی‌ بزرگی که برای حرکت به سو‌ی درستیها و پیاده سازی ارزش‌ها و حقوق والای انسانی‌ تاثیر زیادی خواهد داشت.
عالیجناب، حضور شما در کنفرانس سران غیر متعهد را ارج می‌نهم و آن را به عنوان یک فرصت استثنایی برای تغییراتی در سیستم خشونت آمیز و ناقض حقوق بشر میزبان شما میبینم.
پایانِ سریع به چنین نقض حقوق بشری، با آزاد سازی تمام زندانیان سیاسی حد اقل خواسته قانونی‌ ایرانیان و انتظاری است که از دبیر کل سازمان ملل دارند. و مطمئنا دبیر کّل سازمان ملل به وضع حاد زندانیان بی‌ توجه نخواهند بود آنهم در شرایطی که این زندانیان بیشترین نیاز به کمک را دارند..
با ارادت و احترام فوق‌العاده
رضا پهلوی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر