رضا پهلوی ،فرصتی برای نجات ایران


این که شاهزاده رضا پهلوی تصمیم گرفته اند رهبری سازمانی از اپوزیسیون برانداز جمهوری اسلامی را برعهده بگیرند را باید به فال نیک گرفت و این عمل ،که خواسته بسیارانی از ایرانیان در داخل و خارج ایران بوده است را حمایت کرد و آن را آغاز فصل جدیدی از مبارزات آزادیخواهی گروه زیادی از طیف آزادیخواهان واقعی دانست
.
پر واضح است ،کمک به پروسه رسیدن به دمکراسی و سکولاریسم در ایران ، بر اساس منشور جهانی حقوق بشر ،موضوع مهمی است که هر کنشگر سیاسی و اجتماعی ،با هر عقیده و مرامی ،نمی تواند منکر مشروعیت این خواسته شود و در نهایت این مهم می تواند به نقطه اشتراک و همبستگی میان مخالفان رژیم جمهوری اسلامی مبدل گردد .
رضا پهلوی ،بعنوان یک شهروند ایرانی که دارای کاریزمای رهبریت و پیشبرد این هدف مهم است ،و با توجه به سخنان و رفتار دمکراتی که از او می بینیم ،می تواند محور و شخص مورد وثوق تمامی طیفهای اپوزیسیون باشد « البته اگر خصومتهای تاریخی و مسائل مورد بحث و جدل را که ایشان هیچگونه دخالتی به خاطر صغر سن و نداشتن مسئولیت در آن زمان ،نداشتند را کنار بگذارند »
از سوی دیگر و با توجه به پذیرفتن ریاست شورای ملّی ایران از سوی رضا پهلوی ،در حقیقت حجت برای مدعیان طرفداری و پشتیبانی از ایشان تمام می شود و دیگر بهانه ای برای سنگ اندازی و عدم دخالت و همراهی ایشان در شورای ملی ایران ،باقی نمی ماند .
ولی آنچه در مورد اعضای ارکان شورای ملی و بخصوص دفتر سیاسی و شورای عالی مطرح است،نبود تجربه و تخصص کافی در امر کار سیاسی در بیشتر این افراد است که امید می رود با مشارکت و حضور متخصصین این امر بعنوان مشاوران دفتر سیاسی ،این ضعف نیز برطرف شود .
متاسفانه کاستی های دیکته شده و اعمال برخی افراد ،آگاهانه و یا غیر آگاهانه، باعث گردید تعدادی از اعضای متخصص بخصوص دیپلماتهای کمپین سبز از ادامه همراهی این پروسه که روند انحصارطلبانه به خود گرفته بود ،اجتناب ورزند . ولیکن امید می رود با حضور شخص رضا پهلوی در راس مدیریت این سازمان و رفع ایرادات و کاستی ها ،دوباره شاهد مشارکت و همراهی افراد متخصص و میهن دوست در این پروسه باشیم که به خاطر حضور شخص شاهزاده رضا پهلوی ،دارای اعتبار و جایگاه در خور توجهی است .
شاهزاده رضا پهلوی نیز بایستی ضمن توجه به انتقادات و پیشنهادات سازنده از سوی اعضای سابق و نیز پشتیبانان این حرکت ؛ رویکرد درستی را در زمینه آسیب شناسی و موانع حرکت سریع به سوی هدف را شناسایی کرده و با مدیریتی شایسته ،بهانه را از دشمنان و نیز دوستان خسته از بیهوده کاری ها و عدم پیشرفت در رسیدن به اهداف جنبش آزادیخواهی ایران ،بگیرد .
شاهزاده باید بدانند که رفتار و منش و نوع مدیریت ایشان ؛ می تواند گویای راستی آزمایی گفتار و تفکراتی باشد که در مصاحبه ها و نوشته ها از ایشان دیده و خوانده ایم و همواره از سوی برخی در مورد اجرایی بودن آنها با نوعی بی اعتمادی روبرو بوده و هست .
از سوی دیگر عملکرد این سازمان مطمئنا در زیر ذره بین اتاقهای فکر دولتها و حکومتهای دنیا می باشد و سازمانهای امنیتی نیز گزارشات خود را از میزان تاثیر گذاری و محبوبیت آن ،به دولتهای متبوع ارائه می دهند . فلذا برای اینکه شورای ملی ایران بتواند ضمن بالا بردن مشروعیت داخلی خود ،نظر حمایتی دولتهای تاثیر گذار در روابط بین المللی را نیز دریافت نماید ،بایستی حرکت آینده خود را بصورت کاملا حرفه ای و سیاسی برنامه ریزی نماید .
جا دارد بار دیگر این مهم تکرار شود که در شرایط امروز ،رضا پهلوی ،تنها متعلق به خود و طرفداران سامانه پادشاهی نیست . بلکه او تنها شخص حاضر در میان سرشناسان اپوزیسیون است که می تواند با رویکردی مردمی ،نمایندگی همه اقشار جامعه و نحله های سیاسی را برعهده بگیرد و ایران را از این پرتگاه نابودی ،نجات بخشد .
شاهزاده رضا پهلوی ، آقای رضا پهلوی ، امروز ایران بیش از هر زمان دیگری به یک تغییر درست و توسط افرادی درست و صادق ،نیاز دارد .به خاطر ایران و مردمان آسیب دیده اش در طول دهه های گذشته ، محکم ،استوار ،هوشیار و دقیق باشید و فرصت اشتباه را در این مسیر از همراهان و مدعیان آزادیخواهی بگیرید ،چرا که دیگر هیچ اشتباهی قابل بخشش نیست ! و هر اشتباهی بخصوص در این مقطع تاریخی ، خیانتی است به مردمی که هر روز شاهد خبرهای مرگ ،اعدام و دستگیری و آزار و شکنجه عزیزانشان هستند .
فراموش نکنیم تا فرصت هست و شرایط مهیاست ،برای نجات کشور اقدام کنیم ،چرا که بعضی وقتها خیلی زود ،دیر می شود ... شاید همین فردا !

همایون نادری فر
 15خرداد ماه 1393 خورشیدی

۱ نظر:

  1. من به ایشون علاقه مندم ولی بهتره که لقب شاهزاده رو حذف کنید از نام ایشون ....چون هم باعث زیر سوال رفتن بی طرفی ایشون میشید و اینکه فکر نمیکنم دیگه قرار باشه یه موقعی سیستم شاه و شاهنشاهی در ایران پیاده بشه

    پاسخحذف